RECEPT: Glutenvrije Chocoladekoeken

114

Vandaag heb ik een keer een recept voor jullie! Ik kwam een recept tegen op internet voor deze chocoladekoeken. Ik heb zelf glutenintolerantie (Coeliakie) en mag deze koeken volgens het originele recept, wat overigens van Tanya Burr is, niet hebben omdat ze gluten (tarwemeel) bevatten. Ik besloot er zelf een glutenvrije versie van te maken en ze smaken echt heerlijk! Je kunt deze koeken dus zowel glutenvrij als niet-glutenvrij maken. Benieuwd naar beide recepten? Lees dan verder!

11

Coeliakie  wordt steeds vaker vastgesteld en ook steeds meer mensen die geen Coeliakie hebben kiezen er toch voor om glutenvrij te eten. Nu houd ik me niet heel erg strikt aan mijn dieet want sommige gerechten met gluten zijn gewoon veel te lekker, maar sommigen moeten dat wel echt doen, omdat de gevolgen erg vervelend kunnen zijn. Het is goed om veel (lekkere) glutenvrije recepten online te zetten, zodat mensen met Coeliakie wat inspiratie op kunnen doen en hun allergie/intolerantie wat draaglijker wordt. Vandaag laat ik je zien hoe je deze flinke chocolade koeken maakt, met grote stukken chocola erin. Niet heel goed voor de lijn, maar wel heel lekker! Ook ideaal om snel klaar te maken en op tafel te zetten voor een feestje, want warm zijn ze het allerlekkerst.

(De foto’s zijn niet de beste foto’s. Ik bakte de koeken ’s avonds en de belichting is erg slecht.)

Dit heb je nodig voor 10 grote koeken:1
300 gram boekweitmeel
3 theelepels bakpoeder
3/4 theelepel zout
(Vervang de drie bovenstaande producten door 300 gram zelfrijzend bakmeel voor de niet-glutenvrije versie)
75 gram cacao poeder
300 gram witte basterd suiker
200 gram bakboter
1 ei
Chocola naar keuze. Ik gebruik 2,5 kleine repen.

Verwarm de oven voor op 200 graden en leg bakpapier op twee ovenplaten.
Doe de boter en suiker in een grote kom en mix het tot het glad en luchtig is.

2

Voeg het ei toe en mix dit door de boter en suiker.

3

Voeg nu in kleine hoeveelheden het boekweitmeel, bakpoeder en zout toe en mix tot een stevig beslag. Het beslag zal wat plakkerig aanvoelen. Glutenvrij beslag voelt altijd anders aan dan wanneer je tarwemeel gebruikt, dus mocht je denken dat je beslag mislukt is (dat dacht ik in het begin ook), dan is dat dus niet zo!

5

Voeg nu de cacao poeder toe en mix goed door elkaar. Het is even een karwei met de mixer omdat het zo stevig aanvoelt, maar hey, goede armtraining!

8.

Nu is het tijd om de chocola in stukjes te breken. Ik houd gewoon de breeklijnen op de reep aan, maar mocht je kleine stukjes chocola willen, snijd ze dan nog eens door met een mes. Gebruik je handen om de chocola door het deeg te kneden.

10

Draai nu flinke ballen van het deeg. Je zult grote koeken krijgen, maar dat gaat ook niet anders door de grote stukken chocola die door het beslag zitten. Wanneer je kleine koekjes maakt, eet je gewoon een brok chocolade met een klein laagje koekjesdeeg eromheen. Goed excuus om een grote koek te eten, toch? Je kunt de koeken altijd nog door midden breken, mocht een hele koek te veel zijn. Ze zijn namelijk best machtig.

411

Verdeel vijf ballen over de twee ovenplaten. Ik had er hier zes opgelegd, maar er later toch maar vijf van gemaakt. Wanneer je er meer oplegt loop je het risico dat de koeken in elkaar gaan overlopen in de oven. Ze zetten namelijk nog flink uit naar de zijkant.

12

Schuif de ovenplaten in de oven en laat de koeken in 15 minuten gaar bakken. Check tussendoor altijd even of het niet te hard gaat. De koeken mogen niet verbranden en moeten zacht blijven aan de binnenkant.

Na 15 minuten haal je de koeken uit de oven, laat je ze even afkoelen en kun je ze al vrij snel eten. Warm zijn ze namelijk het allerlekkerst! Dan is de binnenkant nog zacht en de chocola gesmolten.

13

114

En zo zien ze er dan uit! Voor de echte chocolade liefhebbers onder ons! Ideaal voor een feestje, als dessert, of gewoon omdat het kan. (Ideaal ook voor wanneer het weer die tijd van de maand is en je jezelf enorm zielig vindt!)

16

Mochten jullie dit recept (of de niet-glutenvrije versie) zelf gaan proberen, stuur me dan een foto via Twitter (@LooksLifestyles) of Instagram (Looksandlifestyles)! Ik ben benieuwd wat jullie van de koeken vinden. Laat me ook even weten of jullie dit soort artikelen leuk vinden, dan kan ik in de toekomst meer recepten online zetten.

Love, Karlijn.

7 gedachtes over “RECEPT: Glutenvrije Chocoladekoeken

Geef een reactie

