Terug van nooit echt weggeweest

ff68df71346947510b2a3eeae8a7480d

Het is even geleden dat ik iets heb gepost, maar ik ben er weer! Vandaag weer een keer geen beauty artikel. Ik wilde gewoon even kletsen. Een soort personal update? Ik voel me namelijk in een paar weken tijd 5 jaar ouder geworden en ik vroeg me af of meerderen de periode hebben meegemaakt (of misschien ook wel nu in die periode zitten) waarin je gewoon merkt dat je volwassener wordt.

Ik merk de laatste tijd heel erg aan mezelf dat mijn kijk op dingen verandert. Ik voel me enorm oud en wijs (knipoog). Het voelt ook echt alsof dit van het ene op het andere moment is gebeurd.  Dat klinkt misschien raar en het voelt voor mij ook raar. Misschien zelfs een beetje eng en helemaal niet zo leuk. Ik kan zo een lijstje opsommen van dingen waaraan ik merk dat mijn kijk op dingen verandert, dingen die me ineens wat doen of waar ik me ineens aan erger:

Lichaam en huid. Waar ik eerst alleen maar bezig was met make-up, ben ik nu veel meer bezig met lichaam en huidverzorging. Ik doe pilates, ben wat meer bezig met wat ik eet en verdiep me in de werking van huidverzorgingsproducten.

Bont. Vorig jaar liep ik nog met mijn winterjas met een echte bontkraag, nu vind ik het vreselijk en zou ik het nooit meer dragen. Niet omdat ik het lelijk vind, maar omdat ik geen gevild dier in mijn nek wil, wat pijn heeft geleden.

Leed. Zowel bij mensen als dieren. Nou moet ik zeggen dat ik daar sowieso al heel slecht tegen kon, maar ik kan er nu zelfs van wakker liggen. Het liefst zou ik er iets aan doen, met name aan het dierenleed. Ik heb deze zomer al heel wat ‘vrienden’ van Facebook verwijderd, simpelweg omdat ze op een tijger lagen, op een olifant reden of lachend met een aapje op de foto staan die aan een ketting zit. Als ik denk aan honden of katten die gebruikt worden voor dierproeven en in mini kooitjes opgesloten zitten en pijn lijden, kan ik wel janken.

Mensen in het verkeer. Vroeger zat ik nietsvermoedend naast papa in de auto. Nu kan ik zo boos worden van mensen die verkeersregels overtreden. Mensen die me inhalen met 80 km per uur, waar je 50 mag. Mensen die met alcohol op achter het stuur zitten. Mensen die bellen achter het stuur. Dat die mensen hun eigen leven op het spel willen zetten, prima. Maar je zet ook mijn leven op het spel! Of het leven van mijn moeder, vriendin of baby neefje! Ik word boos van egoïsten. Ik word zelfs boos van mensen die geen richting aangeven. Om maar te zwijgen over mensen die al toeteren als het stoplicht nog geen seconde op groen staat. Altijd maar die haast. En dan heb je nog die idioten die boos op mij worden, me uitschelden en gebaren naar me maken, omdat ik me wél aan de verkeersregels houd…

Rechtvaardig. Waar ik vroeger blindelings met andermans mening mee ging, als diegene zijn gal spuwde over wie of wat dan ook, ben ik nu die irritante vriendin die het ook van de andere kant wil bekijken.

Afval op straat. Vroeger gooide ik met gemak colablikjes of kauwgom op straat. Toen ik laatst de buschauffeur een snoeppapiertje uit het raam zag gooien, was ik in staat op te staan en hem erop aan te spreken. Zoiets kan toch echt niet meer?

Mensen in general. Er zijn zoveel mensen op de wereld die zich misdragen, anderen bang maken, pijn of verdriet doen, etc. Op wat voor een manier dan ook. We zijn allemaal onwetende mensen op een rare wereldbol, hoe durf je dan een ander gelijkwaardig mens zijn leven te verpesten? Wat geeft jou het recht? Uiteindelijk willen we toch allemaal gewoon een fijn, gelukkig leven leiden? En dat mensen hun geluk halen uit andermans geluk wegnemen, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Dit zijn een paar dingen waar ik vroeger nooit bij stilstond of niets om gaf. Conclusie: ouder worden sucks. Je vindt vervelende dingen ineens veel vervelender en je krijgt veel meer mee van wat er daadwerkelijk in de wereld gebeurd.
Verder ga ik bijvoorbeeld ook nooit meer op stap, ik doe geen spannende dingen meer. Ik zit thuis, achter mijn computer, op Facebook naar voorbijkomende foto’s te kijken van achttienjarige meiden die aandacht krijgen van de halve mannelijke wereldbevolking. En terwijl ik mezelf te oud, onaantrekkelijk en afgeschreven zit te voelen (ook al ben ik 22), denk ik terug aan de tijd dat ik 16 was. Die avonden met een stel vriendinnen en een fles Blue Curaçao…

8 gedachtes over “Terug van nooit echt weggeweest

  1. HosteSarah zegt:

    Zo herkenbaar. Hoe ouder je wordt, hoe meer je begint na te denken en alles opmerkt. En je helaas ook begint te ergeren aan allerlei dingen. Vooral dat dierenleed vind ik zo vreselijk. Mensen die op vakantie gaan en niet nadenken wanneer ze op een olifant gaan zitten of ‘fijn’ met een dolfijn gaan zwemmen. Zo frustrerend!

    Liked by 1 persoon

  2. Jedidja Sarah zegt:

    Miste je blog al! Herken je gevoelens, die zullen nooit echt verdwijnen, zeker als je een empathisch persoon bent met een groot hart ♡.
    Ook ik kan wakker liggen van kleine dingen. Maar dan probeer ik te relativeren en denk aan de spreuk die ik elke dag om mijn pols draag; “God grant me the serenity to accept the things I can not change, courage to change the things I can, and wisdom to know the difference”. Xx

    Liked by 1 persoon

  3. Jasmine zegt:

    Ouder worden, jah dan ga je opeens veel meer dingen opmerken waar je anders geen aandacht aan schenkt. Ook van de laatste tijd dat ik meer inkijk naar de ingrediëntenlijsten van producten, mensen ook gewoon aanspreek over straatvervuiling (en soms werkt het 😀 ) en steeds een positief licht proberen te schijnen op mensen ipv steeds mee te gaan met roddels. Hah je klinkt al mooi op weg om zo’n typische autobestuurder-foeteraar te worden. Mijn vader jaagt snelheidsduivels altijd in heet harnas daar extra langzaam te rijden (dus de snelheid die er eig geldt). Voel me soms ook wel oud, maar nog niet afgeschreven 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

