Make-up primer + Etos Primer Refreshing review

6

Make-up primers. Voor mij een onmisbare stap voordat ik mijn foundation aanbreng. Primers zijn in opkomst, maar lang niet iedereen gebruikt het standaard elke dag. Veel mensen weten niet eens wat een primer doet, wat de voordelen ervan zijn, dus waarom je het uberhaubt zou gebruiken. Misschien is een primer een extraatje? Een luxe? Voor mij niet.

Een primer is een make-up basis. Een gladmakende basislaag die je aanbrengt na je dagcrème en voor je foundation. Maar wat doet een primer nou precies? Een primer zorgt voor een gladde en zachte huid. Het vult poriën op, waardoor ze minder zichtbaar zijn. Een foundation laat zich na een primer veel mooier en egaler aanbrengen en blijft ook nog eens veel langer zitten.

Er zijn verschillende soorten primers te koop. Voor verschillende huidtypes, met verschillende werkingen en in verschillende prijsklassen. Zo zijn er primers die voornamelijk intens hydraterend zijn, waardoor je huid en gezonder en stralender uitziet. Maar er zijn ook primers speciaal voor de vette huid. Een vette huid heeft huidglans en grove poriën. Deze primers matteren de huid en vullen de poriën op. Ze zorgen ervoor dat de huid gedurende de dag minder snel gaat glimmen en ze verminderen de kans dat je foundation gaat glijden.

Een nadeel is dat de meeste primers vol zitten met siliconen. Hoe dikker, gladder en zachter de primer aanvoelt, hoe meer siliconen. Nou zijn siliconen voor mij geen probleem, maar niet iedereen reageert er even goed op. Sommigen kunnen er puistjes door krijgen. Het is een kwestie van uittesten hoe jij er op reageert. De ene primer is de andere niet. En dames, geloof me, het is het testen waard!

Voorbeelden van goede primers:

  • The Body Shop – InstaBlur, €15,-.
  • Benefit – The Porefessional, €37.80.
  • L’Oréal – Studio Secrets Smoothing Resurfacing Primer, €16,99.
  • Catrice – Prime and Fine Smoothing Refiner, €4,99.
  • Etos – Primer Refreshing, €6,99.

De Etos Refreshing Primer is vrij nieuw in het assortiment, en ik heb ‘m getest!

1

Deze primer is roze van kleur. Dat zien we niet zo vaak! Roze werkt tegen een grauwe huid en zorgt voor een frisse, opgewekte teint. Dat klinkt al goed en veelbelovend.

De primer zit in een pompflacon, wat ik persoonlijk het fijnste vind werken. Geen gedoe met schroefdopjes en het is ook nog eens veel hygiënischer. De precieze ingrediënten staan eigenlijk nergens duidelijk vermeld. Wat raar is, want meestal staat dit netjes op het flesje of de verpakking ervan. Dit zegt Etos er zelf over (www.etos.nl):

“De primers bevatten vitamine E en zijn vrij van conserveringsmiddelen en parfum. Ze hebben een zijdezachte gelstructuur en zorgen voor een prachtig eindresultaat: ze vervagen oneffenheden en geven een geëgaliseerde look.”

Qua ingrediënten komen we hiermee dus niet veel verder.

Afijn, de test:

2

Het eerste wat me opvalt is de geur. Die is zacht en zoetig.

3

De primer is goed roze, en voelt wat dikkig.

4

De primer voelt erg prettig aan op de huid. Heel zacht en romig. Hieruit concludeer ik dat deze primer veel siliconen bevat. En less is more. Breng van deze primer geen enorme laag aan, want dan wordt ‘ie te dik en glijerig.

5

Het effect is op deze foto niet heel goed te zien, maar het effect mag er zeker zijn! Ik heb ‘m op mijn gezicht geprobeerd en hij vulde mijn poriën perfect op! Ik ben erg onder de indruk. Deze primer kun je zelfs los gebruiken, na je dagcrème, zonder foundation! Hij maakt je huid mooi, egaal, fris en matte. Ik werd alleen iets te fanatiek en besloot nog een extra laagje aan te brengen. ‘Even kijken of mijn poriën dan echt helemaal verdwijnen…’ en ja, ze verdwenen inderdaad. Maar ik zei al, less is more… Ik bracht mijn foundation erover aan en dit gaf een ontzettend mooi resultaat. Nog steeds enorm onder de indruk. Glad en egaal. Zoals het hoort.

Maar toen! Gedurende de dag voelde ik mijn huid toch wat vetter worden en ik voelde de foundation wat glijden. De primer kwam door mijn foundation heen. Te dik aangebracht dus. Mijn fout!

Conclusie:
Onwijs goede primer! Doet zijn werk goed. Zeker voor het kleine bedrag dat je ervoor betaald. Een van de betere primers die ik getest heb uit deze prijsklasse. Maar gebruik niet teveel, zeker niet als je een vette huid hebt. Hou het bij een dun laagje, dan werkt ‘ie prima! Je kunt de primer eventueel zelfs alleen op de plekjes aanbrengen waar je ‘m het hardst nodig hebt. Op de grove poriën bij de neus bijvoorbeeld.

Zeker het proberen waard. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
De Etos Primer Refreshing bevat 13 ml en kost 5,99.

Heb jij ‘m al geprobeerd? Wat vind jij van deze primer? 

-Karlijn x

3 gedachtes over “Make-up primer + Etos Primer Refreshing review

Geef een reactie

